Sunday, February 3, 2019

ဆရာမကိုႏႈတ္ဆက္   -  မင္းလူ


 ေဒၚခင္ေဆြျမင့္ (အသက္ ၅၉ႏွစ္) အေဆာင္မွဴး (အင္ၾကင္း၊ ကံ့ေကာ္၊ ျပည္)
 နာေရးေၾကာ္ျငာေခါင္းစဥ္ကိုဖတ္ျပီးေနာက္ ကြၽန္ေတာ္အံ့ဩတုန္လႈပ္သြားျခင္းမရွိပါ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ဆရာမဆံုးျပီဆိုေသာသတင္းကို ညကတည္းသိခဲ့ျပီးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ပင္။ ဆရာမသမီးက အိမ္ကိုဖုန္းဆက္အေၾကာင္းၾကားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
 ညက အိမ္ျပန္နည္းနည္းေနာက္က်သည္။ ျပန္ေရာက္ေရာက္ခ်င္း ကြၽန္ေတာ့္မိန္းမက ဘာမွမေျပာေသး။ ထမင္းစားျပီးေအာင္ေစာင့္သည္။ စားျပီးလို႔ အတန္ၾကာမွ-
 “အေမလည္း ေသြးနည္းနည္းတက္ေနတယ္”
 ဟု ေျပာသည္။
 ဝမ္းနည္းစရာ၊ စိတ္ထိခိုက္စရာ၊ စိုးရိမ္စရာကိစၥတစ္ခုခုျဖစ္ေပၚေနခဲ့သည္ဟု အရိပ္နိမိတ္ျပလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္၏။
 “ဘာျဖစ္လုိ႔လဲ”
 သူက လိုရင္းတိုက္ရိုက္မေျပာေသးဘဲ
 “ညေနကရတနာဖုန္းဆက္တယ္”
 ကြၽန္ေတာ္သိလိုက္ျပီ။ ဆရာမဆံုးျပီ။ ဆရာမက်န္းမာေရးအေျခအေနဆိုးရြားေနေၾကာင္း လြန္ခဲ့ေသာသံုးေလးရက္က သတင္းၾကားခဲ့ျခင္း၊ အေမေသြးတက္ျခင္း၊ ဆရာမ၏သမီး ရတနာဖုန္းဆက္ျခင္းတုိ႔ကို ဆက္စပ္ၾကည့္လုိက္ျခင္းျဖစ္သည္။ကြၽန္ေတာ့္မိန္းမ၏အသံက နည္းနည္းတုန္ယင္ေနသည္။ သူႏွင့္ကြၽန္ေတာ္သည္ ဆယ္တန္းတုန္းက ဆရာမအတန္းထဲမွာ အတူေနခဲ့ၾကရသည္။
 ထို႔ေၾကာင့္ သူလည္း စိတ္ထိခိုက္ေနမွာက်ိန္းေသသည္။ ဆံုးျပီဆိုေသာစကားကို သူ႔ႏႈတ္မွေျပာခ်င္ဟန္မတူ။ ကြၽန္ေတာ္ငိုင္ေတြေနသည္ကိုၾကည့္၍ ဆက္ေျပာဖို႔မလိုေတာ့ဟု သူနားလည္သြား၏။ တိတ္ဆိတ္စြာပင္လွည့္ထြက္သြား၏။
 ခုေခတ္မွာ အသက္ ၅၉ဆိုတာ အသက္ၾကီးလွျပီမဆိုႏုိင္ေသး။ ေနမည္ဆိုလွ်င္ ဆယ့္ငါးႏွစ္ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေနႏိုင္ေသးသည္။ လူ႔သက္တမ္းနဲ႔ယွဥ္လွ်င္ ႏွေျမာတသ ယူက်ံဳးမရစရာပင္။
 ဆရာမကြယ္လြန္သည့္အတြက္ ကြၽန္ေတာ့္အေနျဖင့္ အထူးစိတ္ထိခိုက္ေၾကကြဲရသည္မွာ ေျပာစရာမလို။ သုိ႔ရာတြင္ အေသေစာလို႔ႏွေျမာလွခ်ည္ရဲ႕ဟု ယူက်ံဳးမရ ရင္ဘတ္စည္တီးျဖစ္မေနပါ။ သူသြားခ်ိန္တန္၍သြားတာပဲဟူ၍သာ သေဘာထားသည္။ ကြၽန္ေတာ့္မွာ တရားရွိေသာေၾကာင့္ကားမဟုတ္ ဆရာမမွာတရားရွိေၾကာင္း ကြၽန္ေတာ္သိေနေသာေၾကာင့္သာျဖစ္သည္။
 လူတစ္ေယာက္၏သက္တမ္းကို ႏွစ္ကာလေတြႏွင့္သတ္မွတ္ျခင္းမျပဳဘဲ သူဘယ္ေလာက္ တာဝန္ေက်ခဲ့သလဲဟူေသာ အခ်က္ႏွင့့္တိုင္းတာ သတ္မွတ္မည္ဆိုလွ်င္ ဆရာမသည္ သက္တမ္းေစ့ ေနထိုင္သြားခ့ဲေလသည္ဟု ဆိုႏိုင္ေလသည္။ သူသည္ သူ႔ဘဝတြက္ ထမ္းေဆာင္ရမည့္တာဝန္ကို ျပီးျပည့္စံုစြာေက်ပြန္ခဲ့သည္။
 သူတာဝန္ေက်သလား၊ မေက်သလားဆိုသည္ကို သူ႔ကုိယ္ပြားမ်ားက သက္ေသခံၾကပါလိမ့္မည္။ သူ၏ကိုယ္ပြားဆိုသည္ကား ယခုအခါ ဆရာဝန္ေတြ၊ ေက်ာင္းဆရာေတြ၊ အႏုပညာရွင္ေတြ၊  စီးပြားေရးပညာရွင္ေတြျဖစ္ေနၾကေသာ ကြၽန္ေတာ္အပါအဝင္ သူ၏တပည့္မ်ားပင္ျဖစ္ေပသည္။

 * * * * *

 ဆယ္တန္းသို႔ေရာက္သည့္ႏွစ္တြင္ ျမန္မာစာဆရာမကအတန္းပိုင္ျဖစ္၏။
 “သားတို႔အတန္းပိုင္က ဘယ္သူလဲ”
 ဟု အေမကေမးသည္။ ေဒၚခင္ေဆြျမင့္ ဟုေျပာေသာအခါ ...
 “ဟဲ့ ... အဲဒါ မိခင္စန္းရဲ႕ညီမ၊ ေမေပါ့”
 ဟု အေမကေျပာသည္။ ေဒၚခင္စန္းသည္ အေမႏွင့္သူငယ္တန္းကတည္းက ေက်ာင္းအတူတက္ခဲ့သည့္ သူငယ္ခ်င္းျဖစ္၏။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က မာမီစန္းဟုေခၚၾကသည္။ ဆရာမ၏
အိမ္နာမည္ကေတာ့ 'ေမ'ျဖစ္၏။
 “မင္းဆရာမကိုႏႈတ္ဆက္လိုက္ဦး မင္းကိုအေမ့သားမွန္း သိခ်င္မွသိမယ္”
 ဟု အေမကေျပာေသာ္လည္း ကြၽန္ေတာ္သြားႏႈတ္မဆက္ဘဲ ဘာသိဘာသာေနသည္။ ကြၽန္ေတာ့္ကို အေမ့သားမွန္းသိသြားလွ်င္ လူရင္းဆိုျပီးပိုမ်က္စိေဒါက္ေထာက္ၾကည့္ခံရမည္။ အျမဲတမ္းစာေမးခံရမည္ကို စိုးရိမ္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္ေလ၏။ ေနာက္ျပီး ကြၽန္ေတာ္ကိုယ္တုိင္က ႏႈတ္နည္းတာလည္းပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္ဘယ္သူ႔သားပါဆိုျပီး မိတ္ဆက္ရတာမ်ဳိးမလုပ္ခ်င္။ မိဘႏွင့္ရင္းႏွီးတာကို အခြင့္အေရးယူရမွာရွက္သည္။
 တစ္ေန႔မုန္႔စားလႊတ္ခ်ိန္ စၾကၤန္လမ္းေပၚမွာ ဆရာမႏွင့္ဆံုသည္။ ဆရာမက ...
 “မမညိဳ ေနေကာင္းရဲ႕လား”
 ဟု ေမးသည္။ ထိုအခါက်မွ ဆရာမသည္ ကြၽန္ေတာ့္ကိုသိႏွင့္ျပီးသားျဖစ္ေၾကာင္း နားလည္ရေတာ့သည္။
 ဆရာမသည္ လူရင္းျဖစ္သည့္တိုင္ ကြၽန္ေတာ့္ကို ပစားေပးျခင္းမရွိခဲ့။ အျခားအတန္းသူ အတန္းသားမ်ားႏွင့္ တန္းတူသာထား၍ဆက္ဆံသည္။ အတန္းထဲမွာ မ်က္ႏွာမလိုက္ေသာ္လည္း ကြၽန္ေတာ့္ကို သူ႔စိတ္ထဲကၾကိတ္၍ေက်နပ္သေဘာက်ေနေၾကာင္း ေနာက္ေတာ့မွသိရ၏။
 ကြၽန္ေတာ္သည္ ငါးတန္းေလာက္ကစျပီး ျမန္မာစာေပကိုစိတ္ဝင္စားခဲ့သည္။ စာေပဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ စာအုပ္မ်ားကို ဝတၳဳစြဲသလိုစြဲခဲ့ဖူးသည္။
 ဆယ္တန္းေရာက္ေသာအခါ ထိုအရွိန္သည္ အထြတ္အထိပ္သို႔ေရာက္ေနေလသည္။ ဆယ္တန္းတြင္ရူပေဗဒ၊ ဓါတုေဗဒ၊ သခ်ၤာတို႔မွာ အမွတ္ျပည့္ရႏိုင္ျပီး ထိုဘာသာမ်ား ဂုဏ္ထူးထြက္လွ်င္ ေဆးတို႔စက္မႈတို႔ ရဖို႔နီးစပ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားတိုင္းလိုလုိ ယင္းဘာသာရပ္မ်ားကိုဖိ၍ၾကိဳးစားၾကသည္။
 ထိုအခ်ိန္မွာ ကြၽန္ေတာ္က ျမန္မာစာဘက္ကို အေလးထား၍လိုက္စားေနသည္။ သတ္ပံုမွန္ေအာင္ေရးဖို႔ သဒၵါနည္းစနစ္က်ေသာဝါက်တည္ေဆာက္တတ္ဖို႔၊ ကဗ်ာေတြေလ့လာဖို႔၊ စကားေျပကို ေျပျပစ္စြာေရးတတ္ဖို႔ၾကိဳးစားေနေလသည္။
 ထိုအခ်ိန္က ျမန္မာစာသည္ အလြယ္တကူေအာင္ျမင္ႏိုင္ေသာဘာသာရပ္ျဖစ္သျဖင့္ သိပ္အေလးအနက္မထားၾက။ ၾကိဳးစားသည္ဆိုသူတို႔ကလည္းျမန္မာစာကို သခ်ၤာဘာသာရပ္လို အမွတ္ရေအာင္ေျဖနည္းေတြ ေလ့လာေနျခင္းသာျဖစ္၏။
 ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ဝါသနာပါလို႔ကို ဦးစားေပးလိုက္စားေနသူျဖစ္သျဖင့္ အမ်ားႏွင့္ထူးျခားေနသည္။ ဒါကိုရိပ္မိေသာဆရာမက ကြၽန္ေတာ့္ကိုစိတ္ဝင္စားခဲ့ျခင္းလည္းျဖစ္ေလ၏။

 * * * * *

 ကြၽန္ေတာ္သည္ သိပၸံေမာင္ဝ၏စာမ်ားကို အလြန္သေဘာက်ေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္ေရးေသာစာစီစာကံုးမ်ားမွာ ဝါက်တိုတိုျပတ္ျပတ္ကေလးေတြ ျဖစ္ေန၏။ ဆရာမက ေရးသားပံုဝတၳဳဆန္တယ္ ဟု မွတ္ခ်က္ေပးသည္။
 “သတ္ပံုလည္းမွန္ပါတယ္၊ ဝါက်တည္ေဆာက္ပံုလည္းေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေရးအသားက သိပ္ျပတ္လြန္းေနတယ္။ သားစာစီစာကံုးကိုဖတ္မယ့္သူက စာဖတ္ပရိသတ္မဟုတ္ဘူး၊ စာေမးပြဲစစ္တဲ့သူေတြဆိုတာ သတိထားဦး။ ဝါက်ကိုဆံုးတဲ့အခါ ျဖစ္ပါသည္။ ျဖစ္ေပသည္။ စသည္ျဖင့္ ေျပေျပျပစ္ျပစ္ျဖစ္ေအာင္ေရးရတယ္"
 တစ္ခါကလည္း ျပ႒ာန္းကဗ်ာတစ္ပုဒ္ျဖစ္ေသာ ကြက္လပ္ျဖည့္ပါကဗ်ာကို အတန္းထဲမွာေဆြးေႏြးၾကရသည္။ ကဗ်ာ၏သေဘာမွာ ေစတီတစ္ဆူတြင္စိုက္ထူထားတဲ့ ေက်ာက္စာ၌ဘုန္းေတာ္ၾကီးျမတ္လွေသာ ဘယ္မင္းတရားၾကီးေကာင္းမႈဟူ၍သာေရးထိုးထားသည္။
 ထိုေစတီကိုတည္ေဆာက္ရာတြင္ အမွန္တကယ္ပင္ပန္းၾကီးစြာလုပ္ကိုင္ခဲ့ရေသာ အလုပ္သမားတို႔အား ဂုဏ္ျပဳသည့္အေၾကာင္း တစ္လံုးတစ္ပါဒမွမပါသျဖင့္ ထိုေက်ာက္စာတြင္ စာမူတစ္ေၾကာင္းလပ္ေနသည္ဟူ၍ျဖစ္၏။
 ထိုအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးရာတြင္ကြၽန္ေတာ္က ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္၍ေျပာခဲ့သည္။  စာၾကည့္တုိက္ေဆာက္လုပ္ရာတြင္ ခ်ဳံေတြရွင္း၊ ေျမညွိ၊ အုတ္ခဲသယ္စေသာ ေအာက္ေျခသိမ္း အလုပ္မ်ားကို ေက်ာင္းသားမ်ား အလွည့္က်လုပ္အားေပးၾကရသည္။ စာၾကည့္တိုက္ျပီးစီး၍ ဖြင့္ပြဲလုပ္ေသာအခါ လုပ္အားေပးစဥ္က တစ္ခါမွမျမင္ခဲ့ရေသာေက်ာင္းသူေခ်ာေခ်ာေလး ႏွစ္ေယာက္က ဖဲၾကိဳးကိုင္၍ အရာရွိၾကီးက ျဖတ္ေတာက္ဖြင့္လွစ္ေပးေနပံုသာလွ်င္ သတင္းစာထဲပါလာခဲ့သည္။
 ကြၽန္ေတာ္ ေဆြးေႏြးျပီးေသာအခါ ဆရာမကျပံဳး၍
 “သားေျပာတာမွန္ပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္ စာေမးပြဲမွာေတာ့ အဲဒီအတိုင္းမေရးလိုက္နဲ႔ဦးေနာ္”ဟု ေျပာေလ၏။
 ေက်ာင္းမွာ စာေပဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္ေရးအဖြဲ႔ကို ဖြဲ႔စည္းေသာအခါ ဆရာမကဥကၠဌ၊ ကြၽန္ေတာ္ကအတြင္းေရးမွဴးျဖစ္လာသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔အဖြဲ႔ကေက်ာင္းမွာစာေပေဟာေျပာပြဲေတြ၊ စာစီစာကံုးျပိဳင္ပြဲေတြျပဳလုပ္သည္။
 နံရံကပ္စာေစာင္ထုတ္ေသာအခါ ဆရာမက နည္းေပးလမ္းညႊန္ေလာက္သာရွိျပီး စာေစာင္တစ္ခုလံုးကို ကြၽန္ေတာ္တို႔စိတ္ၾကိဳက္လုပ္ခြင့္ေပးခဲ့သည္။
 အရင္ႏွစ္ေတြက ပံုဆြဲစကၠဴၾကီး ေလး ငါးခ်ပ္ေလာက္ျဖင့္ျပီးခဲ့ေသာ္လည္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏွစ္တြင္ စကၠဴငါးဆယ့္ေလးခ်ပ္တိတိသံုးျပီးေက်ာင္းခန္းမၾကီးတစ္ခုလံုးျပည့္လွ့်ံလုနီးပါး ခမ္းနားေဝဆာစြာ ျပဳလုပ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ထိုစာေစာင္မွာ ကြၽန္ေတာ့္အတြက္ ပထမဆံုးေသာစာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္း အေတြ႔အၾကံဳပင္ျဖစ္၏။
 နံရံကပ္စာေစာင္တြင္ စာမူမ်ားေနရာခ်ေသာအခါ တခ်ဳိ႕ေနရာေတြမွာ ကြက္လပ္က်န္ေနသည္။ ထိုအခါ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကေလာင္နာမည္အမ်ဳိးမ်ဳိးယူ၍ စာတိုေပစေတြေရးထည့္ျပီးျဖည့္ေပးရ၏။ ကြၽန္ေတာ္ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ေရးသည္။
 မီးေရာင္ေတြမွိတ္
 လူေျခတိတ္လည္း
 အိပ္၍မေပ်ာ္ႏုိင္ပါတကား။
 အိပ္ေပ်ာ္ပါလည္း
 အိပ္မက္ထဲမွာ
 သူပဲစိုးမိုးေနတကား။
 ကဗ်ာနာမည္ကို စိတၱဇည ဟု ေပးထားသည္။ ကြၽန္ေတာ့္ကဗ်ာမွာအခ်စ္ကဗ်ာဆန္သည္။ နံရံကပ္စာေစာင္တြင္အခ်စ္ႏွင့္ပက္သက္ေသာ စာမ်ားထည့္သြင္းေဖာ္ျပျခင္းမျပဳရ။ ထို႔ေၾကာင့္ကြၽန္ေတာ့္ကဗ်ာကိုဆရာမဖတ္ၾကည့္ျပီးေသာအခါ အပယ္ခံေမာင္ပဲဟုထင္ေနမိ၏။ ဆရာမက....
 “သားကဗ်ာကေကာင္းသားပဲ၊ ဒါေပမယ့္ ေခါင္းစဥ္ကစိတၱဇညဆိုေတာ့၊  အင္း.... စိတၱဇဆိုတာၾကီးက ကဗ်ာရဲ႕အလွကိုဖ်က္ေနသလိုပဲ၊ မာမီေခါင္းစဥ္ျပင္ေပးမယ္ေနာ္”
 ဆိုျပီး 'စာေမးပြဲည' ဟု ျပင္ေပးလိုက္သည္။ ကဗ်ာအဓိပၸါယ္ေျပာင္းသြားသည္။ အခ်စ္ကဗ်ာမဟုတ္ေတာ့။ စာေမးပြဲအေပၚ စိတ္စြဲလမ္းျပီး အိပ္မေပ်ာ္သည့္သေဘာျဖစ္သြား၏။ ဆရာမသည္ ကြၽန္ေတာ့္ကဗ်ာလည္း အပယ္မခံရေအာင္၊ မလိုအပ္ေသာအဓိပၸါယ္လည္းမသက္ေရာက္ေအာင္ လိမၼာပါးနပ္စြာ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္းပင္ျဖစ္ေလ၏။

 * * * * *

 ဆရာမစာသင္သည့္အခါ ျပ႒ာန္းခ်က္အတုိင္းသာတာဝန္ေက်သင္ျခင္းမဟုတ္။ စာေမးပြဲေအာင္ရုံမွ်သင္ေပးျခင္းမဟုတ္၊ တတ္ေအာင္သင္ျခင္းျဖစ္၏။ ထူးျခားတာက ျမန္မာစာသင္ရင္းက လိုအပ္သည့္ေနရာတြင္ အဂၤလိပ္စာႏွင့္ႏိႈင္းယွဥ္ျပတတ္ျခင္းပင္ျဖစ္၏။
 ျမန္မာစာမွာလည္း အဂၤလိပ္စာလုိပင္တိက်စြာလိုက္နာရသည့္ စည္းကမ္းခ်က္ေတြရွိေနေၾကာင္းေျပာျပသည္။
 “ဥပမာ...ပုဒ္ထီးလို႔ေခၚတဲ့ပုဒ္ျဖတ္ဆိုပါေတာ့၊ တခ်ဳိ႕က ဝါက်တစ္ေၾကာင္းေရးရင္း လက္ေညာင္းတဲ့ေနရာက်ရင္ ပုဒ္ျဖတ္ထည့္လိုက္တာပဲ။ တခ်ဳိ႕က်ေတာ့လည္း စိတ္ကူးတည့္ရာေနရာမွာ ဖမ္းထည့္ပစ္လုိက္တတ္တယ္၊ ဒီလိုမဟုတ္ဘူး ပုဒ္ျဖတ္ထည့္လို႔မရတဲ့ေနရာ၊ မျဖစ္မေနထည့္ကိုထည့္ရမယ့္ေနရာေတြရွိတယ္”
 ဆိုျပီး ျမန္မာစာေရးသားရာတြင္လိုက္နာရမည့္စည္းကမ္းခ်က္ေတြကိုသင္ေပးသည္။
 ျပ႒ာန္းစာမ်ားကိုသင္ရာမွာလည္း အျခားဗဟုသုတျဖစ္ဖြယ္မ်ားကို ျဖည့္စြက္သင္ေပးခဲ့သည္။ ခုနစ္စဥ္ၾကယ္အေၾကာင္းသင္ရာတြင္ ၾကယ္မ်ား၏အမည္မ်ားသာမက ၾကယ္တစ္လံုးခ်င္းမွာ သက္ဆိုင္ရာေန႔နာမ္မ်ားရွိေၾကာင္း၊ အတိုေကာက္အားျဖင့္ 'မစက္တတ္ေလသည္းအူေၾကြ' ဟု မွတ္ရေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ ၾကယ္တို႔၏အစဥ္အတိုင္း ေန႔နာမ္မ်ားမွာ ၾကာသပေတး၊ အဂၤါ၊ စေန၊ ဗုဒၶဟူး၊ ေသာၾကာ၊ တနဂၤေႏြႏွင့္ တနလၤာတို႔ျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းျပခဲ့သည္။ ခုထိတိုင္ ကြၽန္ေတာ္ေကာင္းေကာင္းမွတ္မိေနေသးသည္။
 ေသနဂၤဗ်ဴဟာစစ္ပညာေဆာင္းပါးကို သင္ေသာအခါလည္း ေရွးျမန္မာစစ္တပ္မ်ား စစ္ဆင္စစ္တက္သည့္ဗ်ဴဟာမ်ားအေၾကာင္းကို ပံုမ်ားႏွင့္တကြရွင္းျပခဲ့သည္။
 ကြၽန္ေတာ္စာေရးဆရာျဖစ္ခါစတုန္းက ဝတၳဳတိုေလးတစ္ပုဒ္တြင္ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္၏ အခ်စ္ကို ရရန္စစ္ဆင္စစ္တက္သည့္ပံုစံမ်ားအတိုင္း ၾကိဳးစားပံုအေၾကာင္းကို ဥႆဘဗ်ဴဟာ၊ ဒြိဇာတိပဗ်ဴဟာ စေသာေခါင္းစဥ္ကေလးမ်ားတပ္၍ ေရးခဲ့ဖူး၏။ သမိုင္းေနာက္ခံရာဇဝင္ဝတၳဳေတြႏွင့္နာမည္ၾကီးခဲ့ေသာ ဆရာခ်စ္ဦးညိဳကပင္လွ်င္ အဲဒီအခ်က္အလက္ေတြဘယ္လိုရွာသလဲဟု ေမးခဲ့ဖူးေလသည္။
 လူမႈေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ ဆရာမဆံုးမခဲ့သည့္စကားတစ္ခြန္း ကြၽန္ေတာ့္ဝတၳဳတစ္ပုဒ္ထဲ ထည့္ေရးခဲ့ဖူးေသးသည္။ လူတစ္ေယာက္၏ေမြးရာပါ ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္သုိ႔တည္းမဟုတ္ ဘယ္လိုမွ ျပဳျပင္မရႏိုင္သည့္ အားနည္းခ်က္ကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ ထိုသူအား ေလွာင္ေျပာင္သေရာ္ျခင္း၊ႏွိမ္ခ်ေျပာဆိုျခင္း မျပဳဖို႔ပင္ျဖစ္၏။
 ရုပ္ဆိုးျခင္း၊ ကိုယ္အဂၤါခ်ဳိ႕ယြင္းျခင္း၊ စကားမပီျခင္း၊ စိတ္ေပါ့သြပ္ျခင္း စေသာ အားနည္းခ်က္မ်ားအတြက္ လူတစ္ေယာက္ကိုကဲ့ရဲ႕ျခင္းမ်ဳိး ကြၽန္ေတာ္ဘယ္ေတာ့မွမလုပ္၊ သူမ်ားလုပ္လွ်င္လည္း သိပ္စိတ္ဆိုးတတ္သည္။ ဆရာမထံမွရရွိခဲ့သည့္ ေကာင္းေသာစိတ္ဓာတ္တစ္ခုဟု ကြၽန္ေတာ္ထင္သည္။

 * * * * *

 ဆယ္တန္းစာေမးပြဲတြင္ ကြၽန္ေတာ္ျမန္မာစာမွာေျခာက္ဆယ့္ရွစ္မွတ္ရသည္။ ဂုဏ္ထူးထြက္ဖို႔ ခုႏွစ္မွတ္သာလိုသည္။ အမွန္ေတာ့ ဂုဏ္ထူးရဖို႔ပင္ျဖစ္၏။
 ထိုအခ်ိန္က သိပၸံကိုသာဦးစားေပးေနသည့္အခ်ိန္ျဖစ္၍ ျမန္မာစာကိုပင္ သိပၸံဆန္ဆန္ေျဖရမလိုပင္ ျဖစ္၏။ အမွတ္ေပးစည္းမ်ဥ္းမွာလည္း ၎အတိုင္းပင္ ဘယ္အခ်က္ပါလွ်င္ ဘယ္ႏွစ္မွတ္ေပးဆိုတာမ်ဳိးျဖစ္၏။ ဥပမာ-စကားေျပေမးခြန္းတစ္ပုဒ္ေျဖလွ်င္ ဗဟုသုတျဖစ္ဖြယ္အခ်က္ဆယ္ခ်က္ပါရသည္။ ဒါမ်ဳိးျဖစ္၏။ ခက္ဆစ္အဓိပၸါယ္ေျဖရာမွာပင္ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ထဲမွာ သံုးႏႈန္းထားသည့္ အဓိပၸါယ္အတိုင္းေရးရသည္။အလားတူအဓိပၸါယ္ေနာက္တစ္မ်ဳိးကို ေရးလို႔မရ။ ဥပမာ-အင္းအိမ္ဆိုလွ်င္ ကန္႔လန္႔ကာ ဟု ေျဖရသည္။ေရာင့္ရဲသည္ ဟု ေျဖလို႔မရ။
 ကြၽန္ေတာ္သည္ ဆရာမအတန္တန္မွာၾကားခဲ့သည့္ၾကားမွပင္ အမွတ္ေပးစည္းမ်ဥ္းကို တိက်စြာမလိုက္ခဲ့။ စကားေျပေမးခြန္းမ်ားေျဖရာတြင္ အခ်က္ဆယ္ခ်က္ဆိုတာ ဂရုမစုိက္ ကြၽန္ေတာ္ စိတ္ဝင္စားေသာအခ်က္တစ္ခ်က္ႏွစ္ခ်က္ေလာက္ကိုသာယူ၍ ဖြဲ႔ဖြ႔ဲႏြဲ႔ႏြ႔ဲခ်ဲ႕ထြင္ေရးတတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အမွတ္ျပည့္မရပဲ ဂုဏ္ထူးနဲ႔လြဲခဲ့ရျခင္းျဖစ္၏။ ဂုဏ္ထူးမရေသာ္လည္း ျမန္မာစာအေျခခံေတာ့ ေကာင္းေကာင္းရလိုက္သည္။ ထိုအေျခခံသည္ ေနာင္ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကြၽန္ေတာ့္ကိုအက်ဳိးျပဳခဲ့ေလသည္။
 တကၠသိုလ္တြင္ ကြၽန္ေတာ္ဒႆနိကေဗဒဘာသာရပ္ကုိ ယူသည္။ ထိုဘာသာရပ္မွာ နားလည္ရန္ခက္ခဲေသာ၊ အခ်ဳိ႕ဂြက်က်ႏုိင္ေသာအေတြးအေခၚမ်ားအေၾကာင္းျဖစ္၏။ တစ္ခါတစ္ရံ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကုိ စာတစ္ေၾကာင္းႏွစ္ေၾကာင္းေလာက္ႏွင့္ အဓိပၸါယ္ေပါက္ေအာင္ေရးရျပီး တစ္ခါတစ္ခါက်ေတာ့ စကားလံုးေလးတစ္လံုးကို စာႏွစ္မ်က္ႏွာ သံုးမ်က္ႏွာေလာက္ထိ ခ်ဲ႕ထြင္ဖြင့္ဆိုရတတ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ စာအေရးအသားေျပျပစ္ရွင္းလင္းဖို႔လုိသည္။ စကားလံုးေဝါဟာရၾကြယ္ဝဖို႔လုိသည္။ ျမန္မာစာေကာင္းေသာကြၽန္ေတာ့္အဖို႔ သူမ်ားထက္ တစ္ပန္းသာခဲ့ေလ၏။
 တကၠသိုလ္ေရာက္သြားျပီျဖစ္ေသာ္လည္း ဆရာမႏွင့္ကြၽန္ေတာ္တို႔၏ေရစက္ကား မကုန္ေသးေခ်။ အေၾကာင္းမွာ ဆရာမသည္လည္း စီးပြားေရးတကၠသိုလ္သုိ႔ေျပာင္းေရႊ႕အမႈထမ္းခဲ့ေသာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္၏။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ျပန္ဆံုၾကျပန္သည္။ ဒႆနိကေဗဒဌာနႏွင့္ စီးပြားေရးတကၠသိုလ္ အေဆာက္အအံုမွာ နီးနီးကေလးျဖစ္သျဖင့္ ဆရာမထံကြၽန္ေတာ္မၾကာခဏေရာက္တတ္သည္။

 ဆရာမကဦးေဆာင္၍ သဃၤန္းကြၽန္းေက်ာင္းသားမ်ား ဆက္သြယ္ျပီး ေက်ာင္းသားသစ္မ်ားကို အကူအညီေပးျခင္း၊ ေပ်ာ္ပြဲစားထြက္ၾကျခင္းမ်ားျပဳလုပ္ၾကသည္။
 ဆရာမသည္ လိႈင္တကၠသိုလ္နယ္ေျမရွိ အင္ၾကင္းေဆာင္မွာလည္း အေဆာင္မွဴးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေနသည္။ အင္ၾကင္းေဆာင္မွျပဳလုပ္ေသာ နံရံကပ္စာေစာင္မ်ားကိုလည္း ကြၽန္ေတာ္ပဲ သြားလုပ္ေပးရသည္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ပန္းခ်ီအသင္းမွာ ကြၽန္ေတာ့္သူငယ္ခ်င္းေတြရွိသျဖင့္ သူတို႔အကူအညီျဖင့္ လွပေဝဆာစြာ ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္စျမဲျဖစ္၏။
 တစ္ခါတြင္ နံရံကပ္စာေစာင္လုပ္ဖို႔ခ်ိန္းထားျပီး ကြၽန္ေတာ္ေနာက္က်ေနသည္။ ကြၽန္ေတာ္ ေရာက္သြားေသာအခါ ဆရာမ၏မ်က္ႏွာဝင္းပသြားျပီး ....
 “ကဲ... မာမီမေျပာဘူးလား”
 ဟု ေရာက္ႏွင့္ေနေသာသူငယ္ခ်င္းမ်ားကို လွမ္းေျပာလိုက္သည္။  ဆရာမက ဘာေျပာတာလဲဟု ေနာက္မွေမးၾကည့္ေတာ့ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္က ေျပာျပသည္။
 ကြၽန္ေတာ္ေနာက္က်ေနသျဖင့္ တခ်ဳိ႕ကကြၽန္ေတာ့္ကိုမေစာင့္ဘဲ အလုပ္စႏွင့္ခ်င္သည္။ ဆရာမက လက္မခံ။
 “ငါ့သား လာေအာင္ေစာင့္ဦး၊ သူလာမွ သူၾကိဳက္သလိုလုပ္လိမ့္မယ္”
 “ဟာ ဒီအခ်ိန္က်မွ ဒီေကာင္လာေတာ့မွာမဟုတ္ေတာ့ပါဘူး”
 တစ္ေယာက္ကေျပာေသာအခါ ....
 “ငါ့သားကလာမယ္လို႔ ကတိေပးျပီးရင္ ဘာၾကီးျဖစ္ေနေန မေရာက္ေရာက္ေအာင္လာတတ္တယ္ မယံုရင္ၾကည့္ေန”
 ဟု ဆရာမကေျပာသည္ဆို၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္ေရာက္သြားေသာအခါ သူေျပာတာမွန္ေနသျဖင့္ ဝမ္းသာသြားျပီး ဘယ့္ႏွယ့္ရွိစဟူေသာ ေျပာျခင္းျဖစ္ေလသည္။
 အလုပ္စသည့္အခ်ိန္ေနာက္က်သျဖင့္ ညမိုးခ်ဳပ္သည္အထိ လက္စမသတ္ႏိုင္ဘဲျဖစ္ေန၏။ ေနာက္ေန႔မွဆက္လုပ္လုိ႔လည္းမျဖစ္။ ေနာက္တစ္ေန႔မွာ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔ျဖစ္၏။ အေဆာင္ဝါဆို သကၤန္းကပ္ပြဲရွိေနသည္။ နံရံကပ္စာေစာင္ကလည္း ဝါဆိုလျပည့္အထိမ္းအမွတ္။ဒီေတာ့ ဒီညအျပီးလုပ္ရမည္။
 စာေစာင္အျပီးသတ္ေရးျပီး ကပ္ျပီးေတာ့ညဥ့္နက္ေနျပီ။ အိမ္ျပန္ဖို႔မလြယ္ေတာ့။ အေဆာင္မွာ ညအိပ္ၾကဖို႔ ဆရာမက ဆံုးျဖတ္ေပးလိုက္သည္။ မိန္းကေလးအေဆာင္ ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ကို အေဆာင္မွဴးဧည့္ခန္းမွာအိပ္ခိုင္းျပီး အျပင္မွ တံခါးပိတ္ေသာ့ခတ္ကာ ပိတ္ေလွာင္ထားလိုက္ေလေတာ့သည္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အင္ၾကင္းလို မိန္းကေလးအေဆာင္မွာ ညအိပ္ခြင့္ရသူေယာက်္ားေလးဟူ၍ ကြၽန္ေတာ္တို႔အုပ္စုသာရွိေၾကာင္း မၾကာခဏၾကြားဝါမိၾကေလ၏။

 * * * * *

 တကၠသိုလ္ေရာက္ျပီးေနာက္ ဆရာမက ကြၽန္ေတာ့္အေပၚ လူၾကီးတစ္ေယာက္လိုဆက္ဆံခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႔ရ၏။ ထိုစဥ္က ဆံပင္အရွည္ေခတ္စားေနသည္။ ကြၽန္ေတာ့္ဆံပင္မွာ နားရြက္ဖံုး လည္ကုတ္ေထာက္ သည္အထိ ရွည္သည္။ ဆရာမက ဘာမွမေျပာပဲ သတိမျပဳမိဟန္ေဆာင္ေနသည္။ တကၠသိုလ္ပထမႏွစ္မွာပင္ ကြၽန္ေတာ္ေဆးလိပ္ေသာက္တတ္ခဲ့သည္။ သို႔တိုင္ေအာင္ ဆရာမေရွ႕မွာေတာ့ မေသာက္ရဲ။ တစ္ရက္ ကြၽန္ေတာ္အေဆာင္ကိုသြားလည္ေသာအခါ ဆရာမက ေကာ္ဖီႏွင့္မုန္႔တို႔ျဖင့္ဧည့္ခံသည္။ ထို႔ျပင္ ပန္းကန္ျပားတစ္ခ်ပ္ထဲမွာ ဒူးယားႏွစ္လိပ္ထည့္ထားသည္ကိုပါ ေတြ႔လိုက္ရသည္။ ကြၽန္ေတာ့္ကိုလူၾကီးတစ္ေယာက္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳသည့္သေဘာ။
 ကြၽန္ေတာ္စာေရးဆရာျဖစ္လာသည့္အတြက္ သူအလြန္ဝမ္းသာသည္။ ဂုဏ္လည္းယူသည္။ ကြၽန္ေတာ့္ကိုဆက္ဆံပံုကလည္း တေလးတစားျဖစ္လာသည္။ ကြၽန္ေတာ့္နာမည္ေခၚသည့္အခါ ေရွ႕က'ကို'တပ္ျပီးေခၚသည္။ ထိုအခါမ်ဳိးတြင္ ကြၽန္ေတာ့္မွာ အေနရခက္ေလသည္။
 ကၽြန္ေတာ္ စာေရးဆရာျဖစ္ၿပီးသည့္ေနာက္တြင္ နံရံကပ္စာေစာင္ ေခၚမလုပ္ခိုင္းေတာ့ေခ်။
 “သူက စာေရးဆရာႀကီးျဖစ္ေနၿပီ။ ဘာမဟုတ္တဲ့ နံရံကပ္စာေစာင္ေလးေခၚလုပ္ခိုင္းရင္ သူ႕ဂုဏ္သိကၡာထိခိုက္မွာေပါ့”
 ဟုေျပာေၾကာင္း သိရ၏။ ကၽြန္ေတာ့္ကို သူ ေနရာထားပံုမွာ တစ္ခါတစ္ခါေတာ့ ၀မ္းနည္းဖို႔ေတာင္ ေကာင္းသည္။ ငယ္စဥ္အခါကကဲ့သို႔ သူ႕ေရွ႕မွာ ကေလးတစ္ေယာက္လို ေနခြင့္မရေတာ့ေသာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္၏။

 * * * * *

 သူ႕အေဆာင္က ေက်ာင္းသူကေလးေတြကို သူ အလြန္ဂရုစိုက္သည္။ သူ၏တစ္ဦးတည္းေသာသမီး ျဖစ္သည့္ ရတနာႏွင့္တန္းတူသေဘာထားခဲ့သည္။ ေနထိုင္စားေသာက္ေရးသာမက က်န္းမာေရးအတြက္ပါ မ်က္ျခည္မျပတ္ၾကည့္၍ ေဆာင္ရြက္ေပးတတ္သည္။ ေက်ာင္းသူေတြကလည္း သူ႕ကို အလြန္ခ်စ္သည္။ အေဆာင္မွဴးအျဖစ္မဟုတ္ေတာ့ဘဲ အေမတစ္ေယာက္လို အားကိုးၾကသည္။ တခ်ဳိ႕ဆိုလွ်င္ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ ကိစၥေတြပါ တိုင္ပင္လာၾကသည္။
 တစ္ခါတေလ သူတို႔ကိုႀကိဳက္ေနတဲ့ေကာင္ေလးေတြအေၾကာင္း လာေျပာၿပီး ျပန္ႀကိဳက္ရင္ ေကာင္းမလားလို႔ လာတိုင္ပင္တဲ့လူက ရွိေသးတယ္။
 “မာမီက ဘယ္လိုအႀကံေပးလိုက္သလဲ”
 “မာမီလား ကိုယ့္သမီးေတာင္ ကိုယ့္အႀကံမေပးဘူး။ ကိုယ္နဲ႔အဆင္ေျပမယ့္လူ ကိုယ့္ဘာသာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေရြးလို႔ေျပာလိုက္တယ္။ တစ္ခုပဲအႀကံေပးတယ္။ ေယာက်္ားေလးတစ္ေယာက္ကို စိတ္၀င္စားတယ္ဆိုရင္ တကယ္လက္ေတြ႕မႀကိဳက္ခင္ စိတ္ကူးထဲမွာ အရင္ႀကိဳက္ၾကည့္လိုက္ စိတ္ကူးဆိုေတာ့ အမ်ဳိးမ်ဳိးစဥ္းစားလို႔ရတယ္ေလ။ သူက ဆိုးဆိုးေတေတျဖစ္ေနရင္ ခြင့္လႊတ္ႏိုင္ပါ့မလား။ ကိုယ့္ရဲ႕ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္ေတြကိုလည္း ရွာၾကည့္။ သူကေရာ ကိုယ့္ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္ေတြကို သည္းခံႏိုင္ပါ့မလား၊ ေတြးၾကည့္။ ေျပာသာေျပာရတာပါေလ၊ တကယ္ေတာ့ အခ်စ္ေရးတို႔၊ အိမ္ေထာင္ေရးတို႔ဆိုတာ ထီထိုးရသလိုပါပဲ။ တစ္ခုပဲကြာျခားတယ္။ ေယာက်္ားေလးေတြအဖို႔ ကိုယ္ႀကိဳက္တဲ့ထီလက္မွတ္နံပါတ္ကို ေရြးလို႔ရတယ္။ မိန္းကေလးေတြအတြက္ေတာ့ အိတ္ပိတ္ကံစမ္းထိုးရသလိုေပါ့။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ စဥ္းစားေတြးဆေလေလ အမွားနည္းေလေလပဲ ဆိုတာကိုေတာ့ ျငင္းလို႔မရဘူးေလ”

 * * * * *

 ဆရာမသည္ အင္ၾကင္းေဆာင္မွ ကံ့ေကာ္ေဆာင္သို႔ေျပာင္းရသည္။ ထို႔ေနာက္ ပညာေရးတကၠသိုလ္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕အမႈထမ္းရၿပီး ျပည္ေက်ာင္းေဆာင္အေဆာင္မွဴးျဖစ္လာ၏။
 ကၽြန္ေတာ္လည္း အရင္ကလို အားလပ္ခ်ိန္မမ်ားေတာ့သျဖင့္ ဆရာမထံ အေရာက္အေပါက္နည္းလာသည္။ ေနာက္ပိုင္းကာလမ်ားတြင္ တစ္ႏွစ္တစ္ႀကိမ္ သြားကန္ေတာ့တာေလာက္သာျပဳလုပ္ႏိုင္ေတာ့သည္။
 သို႔တိုင္ေအာင္ ကၽြန္ေတာ္၏၀တၳဳေတြထဲမွာ ဆရာမအခန္းပါလာတိုင္း သူ႕ပံုစံ၊ သူ႕စရိုက္မ်ားကို ထည့္သြင္းေရးသားခဲ့စၿမဲျဖစ္၏။ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းေဆာင္က အေဆာင္မွဴးဟု ဆိုသည္ႏွင့္ သူ႕မ်က္ႏွာကိုသာ ထင္ခနဲျမင္မိတတ္ၿမဲျဖစ္၏။
 သူသည္ အေဆာင္တစ္ခုကို အဆင္သင့္လာေရာက္အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ အေဆာင္မွဴးမ်ဳိးမဟုတ္။ အေဆာင္တစ္ခုက ကိုယ္တိုင္ျပင္ဆင္ပ်ဳိးေထာင္ခဲ့ရသူျဖစ္၏။ သူသည္ အင္ၾကင္းေဆာင္၏ ပထမဆံုး အေဆာင္မွဴးျဖစ္သည္။
 အေဆာင္မွဴးအျဖစ္ သူေရာက္ရွိသြားေသာအခါ အေဆာင္အေဆာက္အအံုႏွင့္ ဆိုင္းဘုတ္သာ ရွိေသးသည္။ တျခားဘာမွမရွိ။ ေက်ာင္းသူေတြက ရက္ပိုင္းအတြင္း ေရာက္လာေတာ့မည္။ ေက်ာင္းသူေတြ သိပ္ဖို႔ ကုတင္၊ စားပြဲကုလားထိုင္မ်ား တက္သုတ္ရိုက္မွာရသည္။ ေရရရွိေရးအတြက္ လိုက္ရသည္။ ဘုရားစင္ထားဖို႔ မေမ့မေလ်ာ့စီစဥ္ရသည္။
 အခ်ိန္မရသျဖင့္ ပရိေဘာဂေတြ အခ်ိန္မီမၿပီးစီး။ အေရးအႀကီးဆံုးျဖစ္ေသာ ကုတင္ေတြ ဦးစားေပး လုပ္ခိုင္းရသျဖင့္ ထမင္းစားစားပြဲေတြ ေနာက္က်ေနသည္။
 ပ်ဥ္ျပားေတြဆက္၊ ေအာက္က အုတ္ခဲေတြခံၿပီး ထမင္းစားစားပြဲအျဖစ္ ယာယီဖန္တီးရသည္။ ေက်ာင္းသူေတြ စိတ္ဓာတ္မက်ေအာင္လည္း အားေပးရေသးသည္။
 “ေပ်ာ္စရာမေကာင္းဘူးလားေဟ့။ ေပ်ာ္ပြဲစားထြက္သလိုေပါ့ေနာ္”
 ဟူ၍ ႏွစ္သိမ့္ရသည္။
 “အရာရာမွာ လက္တင္ကေလး အဆင္သင့္ရတာမ်ဳိးထက္ အခက္အခဲကေလးေတြ ရင္ဆိုင္ၿပီးမွ ရတာက ပိုၿပီးတန္ဖိုးရွိတယ္။ ဒီအေဆာင္ကို သမီးတို႔နဲ႔ မာမီနဲ႔လက္တြဲၿပီး စတင္ပ်ဳိးေထာင္ခဲ့တယ္ ဆိုတာ ေျပာစမွတ္ေလးက်န္ရစ္တာေပါ့”
 အမွန္ပင္ သူ ဂုဏ္ယူေလာက္ပါသည္။ သူ႕ကို အင္ၾကင္းေဆာင္၏မိခင္ႀကီးအျဖစ္ ကၽြန္ေတာ္က အဆိုတင္သြင္းလွ်င္ အင္ၾကင္းေက်ာင္းသူေဟာင္းတို႔က တခဲနက္ေထာက္ခံၾကလိမ့္မည္ထင္၏။

 * * * * *

 ေက်ာင္းခန္းထဲမွာ စာသင္ေနသည့္အခါ မ်က္မွန္တ၀င္း၀င္း တက္ၾကြစြာ အင္တိုက္အားတိုက္ ေဟာေျပာပို႔ခ်ေနပံုကိုၾကည့္၍ ဆရာမႀကီးကေတာ့ ေဒါင္ေဒါင္ျမည္ပဲဟု ထင္ၾကလိမ့္မည္။
 အမွန္ကေတာ့ ဆရာမ၏က်န္းမာေရးသည္ မေကာင္းလွေခ်။ ေရာဂါတစ္ခုမဟုတ္တစ္ခု အၿမဲခံစားေနရတတ္သည္။ ႏွလံုးအားနည္းတာ၊ အေၾကာတက္တာ၊ ေလေအာင့္တာ၊ ေသြးဖိအားက်တာ၊ တက္တာ၊ အနည္းဆံုးခႏၶာတစ္ေနရာရာက ကိုက္ခဲေနတာေလာက္ေတာ့ရွိစၿမဲ။ ဘာမွမျဖစ္ဘူးဆိုလွ်င္ ေနေတာင္မေနတတ္ေတာ့သလိုျဖစ္ေန၏။
 သူ႕အစ္မေဒၚခင္စန္းက...
 “မင္းတုိ႔မာမီက ေရာဂါေပါင္းစံုကို ကန္ထရိုက္ဆြဲထားတာကြယ့္”
 ဟု ဆိုသည္။ ဒါကို ဆရာမအား ျပန္ေျပာေတာ့...
 “အင္း..ေရာဂါေတြကို ကုန္ပစၥည္းလို တစ္ဦးတည္းကိုယ္စားလွယ္ယူလို႔ရရင္ ေကာင္းမယ္။ လူတစ္ေယာက္မွာ ေရာဂါတစ္ခုျဖစ္ရင္ အဲဒီေရာဂါက အဲဒီအပိုင္ျဖစ္သြားၿပီး တျခားလူေတြမွာ ထပ္မျဖစ္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ ေရာဂါမွန္သမွ် မာမီတစ္ေယာက္တည္း စုခံေပးႏိုင္ပါရဲ႕”
 ဟု ေျပာေလသည္။
 တစ္ခါတေလ သူ ေနမေကာင္းဘူးသတင္းၾကား၍သြားေမးလွ်င္ သိပ္ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ရာသီဥတုက ေအးလြန္းလို႔ လက္ကေလးနည္းနည္းကပ္သလိုျဖစ္တာပါဟု သာမန္ႏွာေစး ေခ်ာင္းဆိုးျဖစ္တာေလာက္ သေဘာထားၿပီးေျပာတတ္၏။
 သူသည္ ေ၀ဒနာေတြကို အေဆာင္မွာထားခဲ့ၿပီး က်န္းမာေသာရုပ္ကိုေဆာင္လ်က္ စာသင္ခန္း၀င္တတ္သူျဖစ္သည္။ သုိ႔တည္းမဟုတ္ စာသင္ခန္းထဲ၀င္လိုက္သည္ႏွင့္ ေ၀ဒနာေတြကို ေမ့ေလ်ာ့သြားတတ္သူလည္းျဖစ္ႏိုင္၏။

 * * * * *

 ကၽြန္ေတာ္လက္ထပ္ခါနီးေတာ့ ဇနီးေလာင္းႏွင့္အတူ ဆရာမကို သြားကန္ေတာ့သည္။
 “ခုလို မာမီ့တပည့္အခ်င္းခ်င္း ဖူးစာဆံုၾကတာ သိပ္၀မ္းသာတယ္ကြယ္”
 ဟု ေျပာ၏။ ကၽြန္ေတာ့္အမ်ဳိးသမီးသည္လည္း ဆယ္တန္းတုန္းက တစ္တန္းတည္းေနခဲ့ၾကသည့္ သူငယ္ခ်င္းျဖစ္၍ သူ႔တပည့္ပင္။
 “လက္ထပ္ၿပီးေတာ့  ဘယ္အိမ္မွာေနၾကမလဲ”
 “ကၽြန္ေတာ့္အိမ္မွာပါပဲ မာမီ”
 “ေကာင္းတယ္ သားအေမအတြက္ အေဖာ္ရတာေပါ့။ ဒါနဲ႔သားေရ ကိုယ့္အိမ္မွာ ခဏလာတည္းတဲ့ဧည့္သည္ကိုေတာင္ ဧည့္၀တ္ေက်ပြန္ရတယ္မဟုတ္လား။ မာမီ ဘာကိုဆိုလိုတယ္ဆိုတာ သား သေဘာေပါက္မွာပါ”
 ကၽြန္ေတာ္ ေခါင္းညိတ္ျပသည္။ ကၽြန္ေတာ့္အမ်ဳိးသမီးဘက္လွည့္၍...
 “ငါ့သမီးကံေကာင္းတယ္။ သားတို႔ သမီးတို႔အိမ္ေထာင္ေရး အဆင္ေျပလိမ့္မယ္လုိ႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ သားက တစ္ခါတစ္ခါ ေပကပ္ကပ္လုပ္တတ္တာကိုေတာ့ သမီးကသည္းခံေပါ့”
 ကၽြန္ေတာ္တို႔ျပန္ခါနီး ထိုင္ကန္ေတာ့ေသာအခါ ဆုေတြအမ်ားႀကီးေပးသည္။ ၾကမ္းျပင္တြင္ က်ဳံ႕က်ဳံ႕ထိုင္ေနၾကေသာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေရွ႕မွာ ဒူးေထာက္ထိုင္ခ်လိုက္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔နွစ္ေယာက္၏ လက္တစ္ဖက္စီကို ဆြဲယူ၍ထပ္ေပးၿပီး သူ႕လက္ႏွစ္ဖက္ျဖင့္ ဆုပ္ကိုင္ထားသည္။ ထို႔ေနာက္ မေမွ်ာ္လင့္ေသာ အျပဳအမူတစ္ခုကို ျပဳလုပ္လိုက္၏။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ဦး၏ နဖူးဆံစပ္မ်ားကို တစ္ခ်က္စီ နမ္းရႈပ္လိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
 ကၽြန္ေတာ့္ရင္ထဲ လႈိက္ခနဲျဖစ္သြား၏။ ဆရာမ၏မ်က္မွန္ေရာင္ကလည္း လက္ခနဲ။ ကၽြန္ေတာ့္အမ်ဳိးသမီးဘက္ တစ္ခ်က္လွည့္ၾကည့္သည္။ သူ႕မ်က္လံုးတို႔သည္ စိုစြတ္ေနသည္။ သို႔ရာတြင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔၃ေယာက္စလံုး ၿပံဳးလ်က္။

 * * * * *

 ဆရာမေနမေကာင္းျဖစ္ေနသည္ဟု ၾကားသည္။ ကၽြန္ေတာ့္မွာ အလုပ္ေတြရႈပ္ေနသျဖင့္ အရင္ကလို ခ်က္ခ်င္းအေျပးအလႊားမသြားျဖစ္။ မၾကာခဏေနမေကာင္းျဖစ္ေနက်မို႔လည္း သိပ္အေရးႀကီးသည္မထင္မိ။
 ေနာက္မွသိရသည္။ လည္ပင္းရိုး က်ီးေပါင္းတက္ရာမွ ဗဟိုအာရံုေၾကာထိခိုက္ၿပီး ေျခေတြ လက္ေတြ မလႈပ္ႏိုင္ေတာ့ဟု ဆို၏။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လင္မယားႏွစ္ေယာက္ ဆရာမထံ ေရာက္သြားၾကသည္။
 ဆရာမသည္ အိပ္ယာေပၚမွာ ပက္လက္လွဲေန၏။ သူ႕ေခါင္းေအာက္တြင္ ေခါင္းအံုးႏွစ္လံုး ဆင့္ခံေပးထားသျဖင့္ ေခါင္းနည္းနည္းမတ္ေနႏိုင္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔၀င္လာသည္ကို သူမျမင္ႏိုင္ေသး။ ရုပ္ျမင္သံၾကားအစီအစဥ္ကိုၾကည့္ေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။
 ထုိေန႔က စေနေန႔ရုပ္ျမင္သံၾကားမွာျပေနတာက တယ္လီမက္အစီအစဥ္ျဖစ္၏။ ထိုအစီအစဥ္မွာ စိတ္ကူးတည့္ရာ ေပါက္ကရကစားနည္းမ်ဳိးစံုကို ကစားၿပိဳင္ၾကျခင္းျဖစ္၏။ ခုတစ္ပတ္မွာ ႏြားရိုင္းရုပ္ႀကီးေတြကို လွံတံမ်ားျဖင့္ အၿပိဳင္ပစ္ခတ္ၾကရပံုျဖစ္၏။ ေျခေတြလက္ေတြ လံုး၀မလႈပ္ႏိုင္သူက ေတာ္ရံုတန္ရံု သန္စြမ္းသူေတြ မလုပ္ႏိုင္ေသာ ကစားနည္းျပကြက္ကိုၾကည့္ေနရသည္မွာ သူ႕စိတ္ထဲ ဘယ္လိုေနမည္မသိ။
 ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လာေၾကာင္း သူ႕သမီးရတနာကေျပာသည္။
 “ေအး..ေအး...သားတို႔ထိုင္ၾက”
 ပါးစပ္ကသာေျပာႏိုင္သည္။ ဦးေခါင္းကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘက္မလွည့္ႏိုင္။ ထို႔ေနာက္ သူ႕ေရာဂါအေၾကာင္း ေျပာျပသည္။ သူေျပာေနပံုမွာ သူကိုယ္တိုင္ျဖစ္ေနပံုမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ ဆရာ၀န္တစ္ေယာက္ ရွင္းျပေနပံုမ်ဳိး...
 ခပ္လွမ္းလွမ္းမွာ လႈပ္ပုခက္ျဖင့္ လသားအရြယ္ကေလးငယ္တစ္ေယာက္ အိပ္ေနသည္။ သူ၏ေျမးဦး ကေလးပင္ျဖစ္၏။ ရတနာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ေကာ္ဖီႏွင့္မုန္႔ လာခ်ေပးသည္။
 “ဟဲ့..ေဆးလိပ္ခြက္ခ်ေပးလိုက္ဦး”
 ဟု မေမ့မေလ်ာ့ေျပာေသးသည္။ ကၽြန္ေတာ့္အလုပ္အကိုင္ေကာင္းရဲ႕လား၊ ကေလးေနေကာင္းလား၊ အေမေကာေနေကာင္းရဲ႕လား ေမးသည္။ ကၽြန္ေတာ္က အေမေလျဖတ္တုန္းက ေသာက္သည့္ တရုတ္ဖေယာင္းလံုးေဆးအေၾကာင္းေျပာသည္။ သူ ေသာက္ၾကည့္ခ်င္သည္ဟု ဆိုသျဖင့္ ၀ယ္ေပးမည္ဟု ေျပာလိုက္သည္။ ခဏၾကာေတာ့...
 “ငါ့ကို သားဘက္လွည့္ေပးၾကစမ္း။ တည့္တည့္မၾကည့္ဘဲေျပာရတာ အားမရဘူး”
 ဟု ဆိုသျဖင့္ ရတနာႏွင့္ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္တို႔က ဒီဘက္လွည့္ေပးၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္ ၀င္ကူလိုေသာ္လည္း အကိုင္အတြယ္ၾကမ္းမွာစိုးသျဖင့္ အသာတၾကည္ေနလိုက္ရသည္။ ကိုယ္ကို ေဘးသို႔ အနည္းငယ္ေစာင္းရံုမွ်ျပဳျပင္ၿပီး ေခါင္းအံုးခုေပးရတာကေလးေလာက္ကိုပင္ သူ႕ခမ်ာ အေတာ္ခံစားရရွာသည္။ တကၽြတ္ကၽြတ္ညည္းညဴရင္း အံႀကိတ္ထားရသည္။ ကၽြန္ေတာ့္မ်က္ႏွာကို ေသခ်ာစြာျမင္ႏိုင္ဖို႔ ဒီေလာက္ အနာခံႀကိဳးစားေနသျဖင့္ ရင္ထဲက မခ်ိေသာ္လည္း ကၽြန္ေတာ္မတားျမစ္ရက္ေတာ့။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ပုခက္ထဲမွ ကေလးက ထငိုသည္။ ဆရာမမ်က္ႏွာေပၚတြင္ အၿပံဳးရိပ္ထင္းလာၿပီး...
 “ရတနာ့သားေလး”
 ဟု ေျပာ၏။

 * * * * *

 ေက်ာင္းမွာ နံရံကပ္စာေစာင္လုပ္ခဲ့တုန္းက ဆရာမသည္ ကဗ်ာေလးတစ္ပုဒ္တည္ခဲ့ဖူးသည္။ မွန္လိုၾကည့္ တပည့္ကိုတဲ့ အေရာင္တင္ဟု အစခ်ီထားသည္။ ဆရာမ၏ကေလာင္အမည္က “ခင္သုည”
 “မာမီက ကဗ်ာေလးဘာေလးေရးတာ ၀ါသနာပါတယ္ကြယ့္”
 ဟု ေျပာသည္။ ျမန္မာစာဆရာမဆိုေတာ့ ကဗ်ာ၀ါသနာပါမွာေပါ့ဟူ၍ သာမန္ေလာက္သာ သေဘာထားလိုက္မိသည္။ ဆရာမကလည္း သူကဗ်ာေရးသည့္အေၾကာင္း ေနာက္ထပ္စကားမစပ္ေတာ့။ တစ္ေလာက ၁၉၅၅ ေဖေဖာ္၀ါရီထုတ္ ရႈမ၀မဂၢဇင္းေဟာင္းတစ္အုပ္တြင္ ခင္သုညဆိုေသာ ကေလာင္အမည္ႏွင့္ ေရးထားေသာကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို ေတြ႕လိုက္ရသျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္အံ့ၾသသြားသည္။ အေမ့ကို ေမးၾကည့္ေတာ့..
 “မင္းသိၿပီးသားမွတ္လို႔ အေမမေျပာျဖစ္တာ။ မင္းဆရာမက ငယ္ငယ္က ကဗ်ာဆရာမပဲ။ ေဒါင္းႏြယ္ေဆြတို႔နဲ႔ေတာင္ ကဗ်ာေတြစုၿပီး စာအုပ္ထုတ္ခဲ့ဖူးတယ္”
 ဆရာမသည္ ရႈမ၀လိုမဂၢဇင္းႀကီးတစ္ခုမွ စင္ေတာ္ေကာက္ေရြးခ်ယ္ျခင္းခံခဲ့ရေသာ ကဗ်ာဆရာမ တစ္ဦးျဖစ္ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ့္ကို ထုတ္ေဖာ္မေျပာခဲ့။ သာမန္ကဗ်ာ၀ါသနာရွင္တစ္ေယာက္အျဖစ္သာ ေျပာခဲ့ဖူးသည္။ သူ႕ကဗ်ာကိုဖတ္ၾကည့္ေတာ့ ေရးဟန္ထူးျခားေနတာေတြ႕ရသည္။ ထိုေခတ္ကအေနႏွင့္ဆိုလွ်င္ ဆန္းသစ္ေသာေရးဟန္ျဖစ္၏။ ထိုအခ်ိန္က ေမာ္ဒန္ကဗ်ာျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ သူ႕ကဗ်ာေခါင္းစဥ္က...
 “ကၽြန္မသက္တာ”ဟူ၍ျဖစ္၏။
 ေျပာရရင္...
 မိုးပြင့္ေၾကြ ေၾကြလ်က္ ေဆာင္းတစ္ခက္
 သက္ခဲ့ေျမမဟီ
 သီကရီလာရ ႏွင္းကၽြန္မ
 ခြန္းသလွည့္ေလပါ
 ဒီမွာရွင့္တ၀ွမ္း ႏွင္းရည္ဆမ္း
 ခ်မ္းၾကရဲ႕လားရွင္။
 ခို႔တရို႕
 ျဖဴႏို႔စစ္ပုလဲ ေငြမွ်င္က်ဲ
 ယွက္တြဲလို႔ရစ္သီ
 ေငြျခည္ငယ္ရက္တြန္႔ ဇာနားကြန္႔
 လူးလြန္႔လြန္႔ရွစ္ခြင္
 ယဥ္ပါငယ္ေလစ ႏွင္းအလွ
 ကၽြန္မၿခံဳလႊာသိုင္းေပါ့ရွင္။
 တြဲ႕တတြဲ႕
 ၿဖဲ႕ၿဖဲ႕ငယ္ေႏွာ ကိုဥၾသ
 ဆြတ္ေမာဖြယ္ ေတးသီ
 လည္တိုင္ငယ္အဆန္႔ ႏွင္းအပ်ံ႕
 ေမွ်ာ္ငံ့ခဲ့သလို
 ဦးႀကိဳခြန္းသခိုက္ ေဆာင္းေတးပိုဒ္
 နားစိုက္လွည့္ပါရွင္
 ယုတယ
 ခြန္းသလွည့္ပါရွင့္  ႏွင္းအပြင့္
 ေႏြမ၀င့္ခင္မွာ
 လာခဲ့ရွာၿပီေကာ ေျမတေၾကာ
 ေႏြမေစာနဲ႔ေနာ္
 ေၾသာ္...ေနျခည္သာလွ သည္ကာလ
 ကၽြန္မသက္တာ ဆံုးလိမ့္ရွင္။
 ထိုကဗ်ာထဲက “ေႏြမေစာနဲ႔ေနာ္”ဆုိေသာ စာေၾကာင္းက ကေလးကို အထပ္ထပ္ရြတ္ဆိုေနမိသည္။
ဤသို႔ျဖင့္ တစ္ခုေသာေဆာင္းေႏွာင္းကာလ ေစာလြန္းလွစြာ ေရာက္ရွိလာေသာေႏြဦး၏တစ္ရက္တြင္...
 ႀကံေတာသုႆန္ရွိ စ်ာပနခန္းမသို႔ကၽြန္ေတာ္တုိ႔သူငယ္ခ်င္းေတြ စုၿပီးလာခဲ့ၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ့္ကို ျမင္ေသာအခါ ဆရာမ၏အစ္မ မာမီဆန္းက ဖက္ငိုေလ၏။
 “သားရယ္..ေရာဂါသည္းေနတုန္းက သားကို ခဏခဏေမးရွာတယ္”
 နစ္ခနဲ တစ္ခ်က္ျဖစ္သြား၏။ ကၽြန္ေတာ္သည္အေျခအေနအေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ဆရာမဆီ မေရာက္ျဖစ္ခဲ့။
 “ၾကည့္ပါဦးကြယ္၊ သားမာမီကို ၾကည့္ပါဦး။ အိပ္ေနသလိုပါပဲ”
 ဆရာမ၏ရုပ္ကလာပ္ကို ကၽြန္ေတာ္သြားၾကည့္သည္။ အံ့ၾသဖြယ္အခ်င္းအရာကိုျမင္ရ၏။ ဆရာမသည္ ေသဆံုးေနသူတစ္ေယာက္ႏွင့္ လံုး၀မတူပါကလား။ သူ႕အသားအေရတို႔သည္ အသက္ရွိစဥ္ကထက္ပင္ ပို၍ ၾကည္လင္ေနပါကလား။ သူ႕မ်က္ႏွာသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈအတိႏွင့္ပါကလား။
 သူ ႏႈတ္ခမ္းေလးတစ္ဖက္သည္ ေကြးရံုမွ်ေကာ့တက္ေနသည္။ သူတစ္ခုခုေျပာကာနီးတြင္ ခုလိုပင္ လုပ္တတ္သည္။ ဆရာမဘာေျပာခ်င္သလဲ။ သားရယ္ မာမီ့အေပၚ စိမ္းကားလိုက္တာ၊ ေနႏိုင္လိုက္တာ။ မာမီ အသည္းအသန္ျဖစ္ေနတုန္းက တစ္ခါေလးေတာင္ လာၾကည့္ေဖာ္မရဘူး။ ဒီလိုေျပာမွာလား။ မဟုတ္ဘူး... မဟုတ္ဘူး။ သူ ကၽြန္ေတာ့္ကို ဘယ္ေတာ့မွအျပစ္ေျပာမွာမဟုတ္ဘူး။
 ဟိုအရင္ နံရံကပ္စာေစာင္လုပ္ခဲ့တုန္းက ေျပာခဲ့ဖူးသည့္စကားေလးတစ္ခြန္းကို ဖ်တ္ခနဲ သတိရသည္။
 “ငါ့သားဟာ ဘာပဲျဖစ္ေနေန မေရာက္ေရာက္ေအာင္လာတတ္တယ္။ မယံုရင္ၾကည့္ေန”
 ကၽြန္ေတာ္တုိ႔တပည့္ေတြ ဆရာမကို ကန္ေတာ့ၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္ ငိုလည္းမငို။ မ်က္ရည္လည္းမက်။ သူမၾကာခဏေျပာေလ့ရွိေသာ စကားေလးတစ္ခြန္းကိုသာ သတိရေနမိ၏။
 “One Year Can Be A Whole Life Time”
 တစ္ႏွစ္သည္ တစ္သက္စာျဖစ္ႏိုင္၏။
 လူ႕ဘ၀တြင္ အသက္ရွည္ရွည္ေနရျခင္း၊ မေနရျခင္းသည္ ပဓာနမဟုတ္။ အသက္ရွင္ေနခိုက္ အမ်ားအက်ဳိးကို ဘယ္ေလာက္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သလဲဆိုေသာအခ်က္သည္သာ အေရးအႀကီးဆံုးျဖစ္ေလသည္။

 * * * * *

 ဆရာမသည္ ကြယ္လြန္သြားခဲ့ေလၿပီ။ သို႔ရာတြင္ ကၽြန္ေတာ့္အဖို႔ေတာ့ ဆရာမသည္ ၀တၳဳတစ္ပုဒ္ထဲက ကိုယ္အလြန္ႏွစ္သက္စြဲလမ္းခဲ့ေသာ ဇာတ္ေဆာင္လိုျဖစ္ေနေပလိမ့္မည္။ ၀တၳဳထဲက ဇာတ္ေဆာင္တစ္ေယာက္သည္ အခ်ိန္ကာလ၏ျပဌာန္းခ်က္ကို ေက်ာ္လြန္ႏိုင္သည္။ ႏွစ္ေတြ ဘယ္ေလာက္ ၾကာသည္ျဖစ္ေစ ၀တၳဳတစ္ပုဒ္ထဲက ဇာတ္ေဆာင္တစ္ေယာက္သည္ ဘယ္ေတာ့မွ အသက္ႀကီးမသြား။ ၀တၳဳထဲမွာပါသည့္ အသက္အရြယ္အတုိင္းပင္ အၿမဲရွိသည္။ ထုိ႔အျပင္ ဘယ္ေတာ့မွလည္း ေသဆံုးကြယ္လြန္သည္ဟူ၍မရွိေခ်။

မင္းလူ
၁၉၉၀၊ ဧၿပီ
#ကြၽန္ေတာ္ခ်စ္ေသာစာအုပ္မ်ား မွ


No comments:

Post a Comment